Vecka 39.

Måndag: Vila pga morgonfodring. 
 
Tisdag: Jag trött pga tenta, men ridhuset. Lite yoga(i skritt) och jogg för henne. Ville inte tölta så tog bara traven på henne. Jättefin i trav. Klev på bra och började söka sig neråt och runt. Avslutade på ridbanan med att skritta över bommar och cavaletti, uppsuttet. Gick jättebra, började frusta jättemycket så tror någon spänning släppte! Jättebra att gå över bommar etc för att lyfta på benen och aktivera rygg och andra muskler en islandshäst inte använder normalt. Länga på stegen. Skönt att sådant alltid finns framme på ridbanan då man lätt kan avsluta med detta när hon är varm i kroppen utan att det blir ett jätteprojekt med förberedelser och städning. Skrittade av på grusväg för att få ett 3:e underlagsombyte. 
 
Onsdag: Skrittarbete i ridhuset. Red tillsammans med en storhästryttare. Kände mig så dålig, brukar helt tappa mina ryttarkunskaper när jag rider med "publik". Hon blev jättefin mot slutet! Mycket böjda spår, bland annat volter  på medellinjen A - C, vartannan år höger och vänster. Perfekt övning för Trú. Evighetsövning, ställning/böjning och rakriktning i ett. Supernöjd. 
 
Torsdag: Vila pga tölt-clinic hos Magnús Skúlason. Intressant, visade tre olika tölt problem på häst på video(varav en med "perfekt" tölt, en mot trav och en mot pass.) Sedan visade han två hästar, bland annat Noí. Intressant och lärorikt. Kul att få se honom "live". Jag önskade dock ännu mer basic tölt-teori eftersom jag är så "ny" på detta. 
Träffade RIgel (Louise's häst) som varit där på träning ca 1 mån. Kvällsfodring. 
 
Fredag: Hade ingen större ridmotivation pga trött och ont i magen. Blev därför 30 minuter skritt barbacka i ridhuset. Mycket ridvägar och böjda spår. Volter i diverse storlekar och former(8, tillbaka etc), serpentiner, snett igenom, även lite ställningar(har mycket lättare för höger ställning. Vid vänster böjer hon inte halsen utan bara huvudet. Hänger säkert ihop med de låsningar och ömheter vi håller på att behandla(triceps, bog, manke, rygg, länd. Ja en hel del som kan påverka hennes form). Testade en ridväg jag såg Magnús red igår och blev inspirerad. Det ser ut som man ska rida snett igenom, men efter ca 1/4 av den sneda vägen mot mitten vänder man rätt upp mot kortsidan och rider då paralellt med långsidan en bit innanför spåret ca 1/3 av långsidan när man vänder om och rider mot långsideväggen som om man avslutar en snett igenom och sedan ut på spåret. Svårt att förklara, men rita typ kattöron/batman på ett papper och vänd på pappret 90° så ska man rida typ så. Tyckte den var bra då man får en böjning/ställning i hörnpasseringen, sedan rakriktning på diagonal, vänder om en skarp sväng(med fördel en liten bakdelsförflyttning för att få en skarp hörna och inte en böj, rakriktning igen och sedan en bakdelsflytt igen, diagonal rakriktning och sedan en ställning inåt i hörnpasseringen!  
Kände nu när jag satt barbacka att hon verkligen tappat ryggmuskler, brukar vara rund och fin om ryggen men kände nu ryggraden igenom rumpan. Hon arbetade på fint, kändes som jag kom åt bättre barbacka men inser tygligare vilken sida som är MIN svagare sida, och lutar mig gärna lite snett. Hon gick bättre på 3m volt i höger än vänster, konstigt egentligen då hennes gångarter är bäst i vänster varv(men tror det har att göra med att jag är svagare i min högersida, och det blir tygligt på pyttevolt då jag "tippar över" överlivet åt höger och ryggen får en böj utåt. Tror min vänstersida försöker kompensera upp höger svaga sidan. Blir tygligt på Trú då jag inte årkar vara stark i bålen, då orkar inte hon kompensera upp för mig <-- Obs, MIN teori. Avslutade med att gå över bommar och cavaletti(upphöjda bommar) på ridbanan för att få underlagsomväxling och lyfta på ben/akrivera ryggen. 
Nöjd över passet trots låg motivation. 
 
 
Lördag(idag): Massage av Sarah('s Hästhälsa). Inte lika spänd som sist. Återhämtat sig helt i nacke(muskulatur C3 & C4 som sist var spända). Fortfande spänd i triceps men åt det bättre hållet, samt manke men på bättringsvägen. Förmodligen sadeln som tryckt, har ökat bomvidden 1 vecka sedan så behöver mer tid att läka. Har fortfarande två knutor(mer muskelkakor då de är lite större i yta och platta) på ryggen lite framför sadelbossorna. Inte lika spänd i ryggraden och svansroten som sist. Till nästa gång fortsätta stretcha triceps och svans/rygg efter ridpass. Återbesök om 1 månad. 
Promenad 10 minuter efteråt.
 
Söndag(planering): Joggas uppsuttet(order från massör).
 
 
 
Utvärdering, Vardag | |
Upp